STARA IDEJA O POSTAVLJANJU MOSTA NA KAMENIM STUPOVIMA: Osvrt na izložbu o arhitektu Budimiru Pervanu i njegovim projektima u Primoštenu

PrimostenPlus L.S.
od PrimostenPlus L.S. 15 veljače, 2019 13:21

U Hrvatskom muzeju arhitekture – HAZU u Zagrebu 19. prosinca otvorena je izložba naziva „Budimir Pervan – iz arhiva arhitekta“ koja je trajala do 1. veljače. Izložba je tematizirala rad arhitekta Budimira Pervana (1910. – 1982.). koji je sedamdesetih godina 20. stoljeća radio na projektima generalnog plana Primošten – Rogoznica te revitalizacije i rekonstrukcije stare jezgre Primoštena. Naime, Pervan je od 1949.-1970. bio ravnatelj Urbanističkog zavoda Dalmacije u Splitu, te je u svojstvu stručnog savjetnika nastavio djelovati unutar zavoda sve do 1973.

Nacrt kuće Budimira Pervana za prof. dr. Petra Guberinu

Fotografije kuće prof. dr. Petra Guberine u izgradnji prema nacrtu B. Pervana

Na izložbi je prezentiran njegov rad iz obiteljske donacije koja danas čini dio fundusa Hrvatskog muzeja arhitekture – HAZU. Dio izložbe posvećen je privatnim obiteljskim kućama koje je autor projektirao na području Dalmacije. Među prezentiranim projektima našla se modernistička obiteljska kuća prof. dr. Petra Guberine u Primoštenu projektirana 1968. godine.Ova kuća ravnog kosog krova, čistih ploha i obrisa, velikih staklenih stijenki i dijelova zidova s rustično obrađenim kamenom pomiruje odlike modernog i tradicijskog stila gradnje.Također, Pervan ovim projektom uvodi moderni arhitektonski stil u stambenu arhitekturu Primoštena, gdje su novitet i velike staklene stijenke okrenute moru koje propuštaju obilje svijetla u interijer.

Pismo B. Pervana u vezi izgradnje kuće prof. dr. Petra Guberine

Izložba je znatan dio pažnje posvetila projektu revitalizacije i rekonstrukcije stare jezgre Primoštena.U tu svrhu  bile su prezentirane stare fotografije maketa Primoštena, skice planiranog izgleda stare jezgre, zatim panoramski prikaz zatečenog stanja iz 1970. i panoramski prikaz zamišljenog budućeg stanja. Ovim projektom bilo je planirano na Pisku prokopati kanal i postaviti most na kamenim stupovima, koji bi spojio kopno sa starom jezgrom. Ova ideja pojavila se nakon arheoloških istraživanja kojima je utvrđeno postojanje drvenih pilona za pomični most koji je tu vjerojatno izgrađen u 16. stoljeću.

Fotografija makete stare jezgre Primoštena, planirani budući izgled

Naime, tada je za vrijeme Mletačke uprave izgrađen obrambeni zid i kule prema kopnu za zaštitu stanovništva od Osmanlija i razbojnika. Budući da je bedem djelomično bio porušen, a djelomično nadograđen krajem 19. i početkom 20. stoljeća pristupilo se planu njegove rekonstrukcije. Stoga je Budimir Pervan napravio rekonstrukciju bedema prema starim fotografijama.

Panoramski prikaz zatečenog stanja iz 1970. i panoramski prikaz predviđenog budućeg stanja

Prikaz planiranog budućeg izgleda rekonstrukcije bedema i mosta, odnosno spoja stare jezgre s kopnom

U sklopu projekta revitalizacije stare jezgre bilo je predviđeno rušenje završne etaže Stare škole, jer je prema mišljenju urbanista svojim dimenzijama previše odudarala od okolnih zgrada te narušavala vizuru naselja. Također, bilo je predviđeno rušenje zgrade današnjeg LegendPuba u kojoj se nekoć nalazila kazališna i kino dvorana,discoclub, ambulanta, glazba, općina, itd.

Prikaz planiranog budućeg izgleda rekonstrukcije bedema i mosta, odnosno spoja stare jezgre s kopnom, i nove male rive s mulom

Panorama Primoštena i prikaz planiranog budućeg izgleda rekonstrukcije bedema i mosta, odnosno spoja stare jezgre s kopnom, i nove male rive za lokalne brodice s mulom

Projektom revitalizacije stare jezgre Primoštena predviđeno je da se stare kamene kuće mogu nadograđivati, a nove graditi na do tada neurbaniziranim predjelima s tim da budu građene po uzoru na stare kamene kuće s krovom od kamenih ploča. Ono što je također zanimljivo, a nije realizirano je mala riva za lokalne brodice ispred zgrade LegendsPuba vidljiva na skici planiranog izgleda.Osim toga na izložbi je prikazano i par dokumenata te pisama vezanih za projekte Budimira Pervana u Primoštenu.

Prikaz planiranog budućeg izgleda uređenja okoliša na predjelu Vukovac

Prikaz budućeg izgleda u staroj jezgri Primoštena

Prikaz s mora na predviđenu buduću izgradnju stare jezgre Primoštena

Ovaj članak prigodno bih zaključio s rečenicom Budimira Pervana „Koliko će se uspjeti u realizacijama ovog projekta zavisit će ne samo o nadležnim institucijama zaduženim za provedbu, nego i o svijesti, razumijevanju i težnji stanovnika da sačuvaju ovaj rijetki spomenik naše kulturne baštine“.

Prikaz dijela teksta u vezi  projekta revitalizacije i rekonstrukcije stare jezgre Primoštena iz 1972

Autor teksta: Ivan Huljev (povjesničar i arheolog).

Bez dopuštenja autora teksta zabranjeno je korištenje teksta u komercijalne svrhe.